fredag 27. juli 2007

Facebook

Fenomenet facebook har vært mye diskutert. En del positivt har vært sagt om nettsamfunnet, men mest negativt. Selv har vi opprettet en gruppe på facebook som heter "BOB - Bergen offentlige bibliotek", men bortsett fra at det er et sted vi har samlet fjesene våre, har det vært laber aktivitet (om en ser vekk fra den utrettelige diskusjonen omkring de beste bibliotekssangene). Vi har valgt å ha en lukket gruppe. Det vil si at gruppens medlemmer må enten bli invitert eller få godtatt forespørselen om medlemskap. Informasjon om gruppen kan sees av alle, men diskusjoner og bilder kan kun sees av medlemmer. Grunnen til at gruppen er lukket er fordi det ikke er avklart om det er ønskelig om vi skal være representert på facebook eller ikke, noe som jeg forhåpentligvis får avklart gjennom respons på dette innlegget.

Biblioteksvar hadde en diskusjon for en månedstid tilbake om biblioteksvars representasjon på facebook. Spørsmålene som ble diskutert var om seriøse institusjoner (i dette tilfelle bibsvar) bør drive aktiviteter der, hvilke aktiviteter bør i så fall drives, og hvordan skal profilen brukes. Noen mente at det ble for useriøst og lite nyttig å ha en gruppe her, mens andre mente at brukermønsteret har endret seg, at det var nå opp til bibliotekene å komme brukeren i møte, ikke motsatt.

Selv har jeg et ambivalent forhold til facebook, spesielt omkring spørsmålet om institusjonen biblioteket skal være representert. Det positive med facebook er at vi kan nå mange. Det er verdens mest populære nettsamfunn, og det er pr. dags dato mellom 200 000 og 300 000 nordmenn registrert. Det er derfor veldig lett å drive markedsføring der, ikke minst GRATIS markedsføring! Men spørsmålet er - hvordan skal vi eventuelt bruke profilen vår på facebook? Jeg tror først og fremst facebook kan brukes som en dør til nettbiblioteket vårt. Facebook er en aktiv ressurs, i motsetning til en statisk nettside, hvor altså VI kan oppsøke brukerne våre. Brukerne blir "venner" med oss, og de blir gjennom vår profil ledet videre til nettbiblioteket fra en velplassert link på facebook-profilen. I tillegg kan vi markedsføre arrangementer som foregår på biblioteket. Vi kan enten lage et notis om arrangementet på profilen, eller vi kan sende ut et "events" til brukerne våre. Gjennom bruken av events vil vi få en oversikt over hvem og hvor mange som har tenkt å stille på arrangementet.

Men det er negative sider med facebook, spesielt når det kommer til rettighetsbruken. For å bli bruker må en gi opp rettigheter på bilder, tekster og annen informasjon som legges ut. I tillegg er det alltid en fare for det som legges ut blir brukt negativt av andre, og det legges ut oppbevares "for evig og alltid". Det har vært mye fokus omkring disse punktene i norske medier, og det er helt klart en negativ side ved facebook. Men, om en tar sine forhåndsregler og vet hva en gjør, mener jeg at det er ingen problem å unngå disse fellene. En annen ting er at med så pass lite kontroll over hva som blir lagt ut, i tillegg til det faktum at det er mange medlemmer der, er det ikke til å komme utenom mye useriøs aktivitet. For vår del vil det si useriøse henvendelser, men dette er også noe som foregår på biblioteksvar, og dette er noe vi må leve med i den digitale verden. Men det jeg ser på som mest problematisk er hvordan deltagelse på facebook oppleves av våre brukere. Ønske vi som seriøs institusjon å bruke et nettsamfunn aktivt som muligens blir sett på som useriøs? Vil folk da endre synet på oss? Om vår deltagelse på facebook oppleves på samme måte som vi skulle ha drevet med proklamering av kiosklitteratur, er det kanskje best vi lar det ligge.

Jeg tror at Facebook er en trend, og som vil forsvinne når nye og bedre utviklede nettsamfunn kommer til. Det ser ut som om nettsamfunnet allerede er i ferd med å bli utdatert, og at dette innlegget kommer litt seint. Men spørsmålet er om vi skal følge trendene, om vi skal være representert på de forskjellige nettsamfunnene som gjelder der og da. Om vi ikke rekker å bruke facebook for det er verdt, er det viktig å få fram noen tanker, meninger og standpunkt om vår framtidige aktivitet på diverse nettsamfunnet.

3 kommentarer:

Anders sa...

Gratis markedsføring er jo et godt argument, men kan ikke si jeg er noen stor tilhenger av facebook sitt syn på rettigheter til publisert materiale.

Selv om det er 300 000 registrerte norske medlemmer, tviler jeg sterkt på at alle disse er aktive brukere.

Vi kan kanskje bli flinkere til å promotere våre egne nettsider og tjenestene den har å by på direkte til lånere?

Per sa...

Ja, vi kan helt sikkert bli flinkere til å promotere nettsiden vår, men da må vi finne ut hvordan. Når du sier direkte til låneren, mener du gjennom mail og/eller promotering fysisk på biblioteket?

Jeg har tenkt på at vi i forbindelse med arrangementer kan opprette en mailingliste hvor brukeren kan skrive seg på, når de har skrevet seg på får de mail når det skjer noe ved biblioteket. Jeg tenker spesielt på et arrangement i høst hvor festspillforfatter Tone Hødnebø snakket om sitt forfatterskap. For å høre henne på festspillene kostet det drøye 200 hundre, mens det var gratis hos oss. Likevel var oppmøte langt svakere hos oss enn på festspillene. Et tegn på at vi ikke promotert arrangementet godt nok.

Men det negative ved å sende ut mail er at vi sender ut så pass mange i forbindelse med purring, reservering og nå også påmindelser. Selv blir jeg lammet når jeg får mange mail av samme avsender. Jeg slutter å lese dem. Det er et arg. fór nettsamfunn.

Anders sa...

Tenkte først og fremst på den fysiske sorten, at "gjengangere" som f.eks. er innom for å få oversikt over hva de egentlig har stående på kortet får vite om mulighetene de har med mappa mi.